500 kinesiske Hjem-Is-caféer er kommet forsinket fra start
Det har taget længere tid end forventet at sikre sig rettighederne til Hjem-Is' varemærker på det kinesiske marked.
Det skyldes, at det har taget længere tid end forventet at få sikret sig rettighederne til Hjem-Is' varemærker i Kina. Det skriver DR Syd .
- Det nytter ikke noget, at vi går ud og åbner en café i dag, hvis myndighederne i overmorgen påpeger manglende registreringer, siger Tom Roth, der er driftsdirektør i Hjem-Is, til DR Syd.
Det er da også helt rigtigt at vente, mener Ulrik Dahl, der er direktør i Dansk Eksportforening.
Reglerne for at sikre sig rettighederne til et varemærke er nemlig anderledes i Kina end herhjemme.
I Kina er det altafgørende at være den første til at ansøge om rettighederne til et varemærke. Herhjemme er det afgørende, hvem der først har brugt det, fortæller Ulrik Dahl.
- Hvis Hjem-Is ikke får registreret sit navn og logo, så risikerer virksomheden, at der er en kinesisk aktør, der registrerer det og bruger det til at sælge produkter - måske endda nogle, der ligner, Hjem-Is' produkter, forklarer han til DR Syd.
Hjem-Is' vej ind på det kinesiske marked skal ske gennem et partnerskab med en kinesisk milliardær. Planen er, at Hjem-Is skal stå for produktinnovationen og designoplægget til iscaféerne.
Den kinesiske partner skal så til gengæld finde de rette lokationer til caféerne.